Исследуется вовлеченность студентов бакалавриата в изучение курса педагогики с использованием веб-приложения LearningApps. Дан обзор публикаций по применению приложения в российском высшем педагогическом образовании, обозначены аспекты и методы исследования вовлеченности студентов, обучающихся с использованием цифровых инструментов. Представлены аргументы, обосновывающие выбор LearningApps, а также режимы интеграции приложения в курс педагогики. Экспериментальное исследование проводилось на базе Владивостокского государственного университета экономики и сервиса, по окончании семестра студенты (n = 66) прошли опрос с использованием 5-балльной шкалы Лайкерта. Результаты показали, что интеграция LearningApps в курс педагогики положительно повлияла на вовлеченность студентов. В профиле вовлеченности наиболее высокие позиции занимает эмоциональная вовлеченность. Корреляция вовлеченности и успеваемости студентов не установлена. Полученные результаты способствуют осмыслению LearningApps как инструмента продуктивного обучения в педагогическом образовании. С. 76–96.
An engagement on undergraduate students into the studying of pedagogics using the LearningApps web application is under research. Use of application’s publications in a Russian higher educational institution of pedagogics has been reviewed, including aspects and methods of research for students whose studies involve digital tools. The arguments justifying the choice of LearningApps are presented, as well as the modes of integrating the application into the pedagogical specialization. Experiment was conducted on the basis of the Vladivostok State University of Economics and Service. At the end of the semester students (n = 66) were answering a survey using a 5-point Likert scale. The results showed that the integration of LearningApps into the pedagogical specialization positively effected on student's engagement. In the engagement profile, emotional engagement occupies the highest positions; the correlation between student's engagement and student's achievement has not been established. The obtained results contribute to the understanding of LearningApps as a tool for productive learning in pedagogical education sphere.
Ключевые слова: педагогическое образование, продуктивное обучение, вовлеченность студентов, веб-приложение, приложение образовательного назначения, LearningApps.
Keywords: teacher education, productive learning, student engagement, web application, educational application, LearningApps.