Статья посвящена анализу типичных ошибок студентов при структурировании знаний, также рассматриваются некоторые теоретические аспекты построения интеллект-карт и концептуальных карт. Основные причины этих ошибок связаны с нехваткой навыков системного мышления у студентов и с методологическими недостатками преподавания. Выборка для анализа сформирована из упражнений студентов 5 курса, изучающих курсы «Интеллектуальные системы» и «Инженерия знаний» в Санкт-Петербургском политехническом университете. В заключении обсуждаются возможности улучшения программы обучения. С. 42-54.
This paper presents the most common students’ faux pas in visual knowledge structuring and explores some theoretical issues of concept mapping and mind mapping. These errors are caused both by lack of system thinking skills and methodological mistakes of educators. The total sample was taken from the learning exercises of 5-th year students that studied the courses of “Intelligent systems” and “Knowledge engineering” in Saint-Petersburg Polytechnic University. The paper concludes with an exploration of the topics necessary and sufficient for the realization of improved practices in educational design for future curricula of teaching programs.
Ключевые слова: инженерия знаний, моделирование знаний, интеллект-карты, концептуальные карты, системное мышление, ошибки моделирования.
Keywords: knowledge engineering, knowledge modelling, mind maps, concept maps, system thinking, modelling mistakes.